Vitorláshajó, mint befektetés

2023. július 6-8. között kerül megrendezésre a Magyar Vitorlás Szövetség legnagyobb presztízsű eseménye az 55. Kékszalag, amely Európa leghosszabb távú és egyben legrégebbi tókerülő versenye.

Az izgalom már napokkal a balatonfüredi rajt előtt kézzel tapintható a régióban – nemcsak kapitányok és mancsaftok százai, hanem a vitorlássport iránt rajongók tízezrei és a média is évről évre kiemelt érdeklődést mutat a rangos sportesemény iránt.

Az idei Kékszalagon is többszáz hajó vág neki a Balaton meghódításának, amelyet 48 órán belül kell teljesítenie a résztvevőknek.

Kékszalag a Deckről – más, mint gondolná

Napsütés, luxus és hajat lobogtató, hűs szellő – jó eséllyel erre asszociál a legtöbb laikus, amikor szóba kerül egy társaságban a Kékszalag, mint téma. A valóság azonban nem is állhatna ettől távolabb.

A legtöbb „szárazföldi patkány” (köztük e sorok szerzője) ugyanis el sem tudja képzelni azt a tűpontos szervezést és kemény, precíz csapatmunkát, amire szükség van ahhoz, hogy egy vitorláshajó a 48 órás szintidő alatt képes legyen megkerülni a Balatont.

Nem is beszélve azokról a profi teamekről, akik valódi esélyesként indulnak a megmérettetésen és mérnöki szemléletben tervezik meg előre a fedélzeten lévők minden egyes lépését és mozzanatát.

A Kékszalag tehát sokkal inkább a kemény sportteljesítményről, mintsem a luxusról és kényelemről szól, de a befektetett pénz és idő is „megéri” – állítják az elkötelezett sportolók, akik szerint a vitorlásversenyek miliője egyedi és pótolhatatlan.

Ezt támasztják alá a statisztikák is, hiszen 1953 óta töretlenül és exponenciálisan nő a Kékszalag iránt érdeklődők száma, és egyre több gyermek is a sport felé fordul, utánpótlásból tehát jó eséllyel nem lesz hiány a következő évtizedekben.

Equilor és a Kékszalag

A Kékszalagon az Equilor csapata tradicionálisan jelen van, ezért 2023-ban ismét együtt szeljük a Balaton habjait a mezőnnyel.

Az Equilor csapata egy korábbi képen.

Hajógyárrészvény, mint befektetés – van rá lehetőség és megéri?

Vitorláshajót vásárolni és fenntartani különleges presztízs, ezért az ezzel kapcsolatos költségek is jóval magasabbak, mint a többi hobbi esetén.

Egy versenyre felkészített átlagos hajó értéke több tíz millió forintra rúg, az élmezőnyben található karboncsodák ára pedig bőven kilenc számjegyű, forintban. A hajókhoz köthető kiegészítők ára is könnyen elérheti a több milliós tételt, de egy csapat megfelelő ruházatára is gyorsan el lehet fejenként többszáz ezer forintot költeni.

Magától értetődő a kérdés a vitorlássport szerelmeseiben és a rajongókban is, hogy van-e lehetőség profitálni kedvenc vízisportszergyártó vállalatuk bevételeiből, és ha igen, akkor milyen módon és mekkora hozampotenciállal.

Hogyan profitálhatunk a hajók és egyéb vízi sporteszközök értékesítéséből?

A Balatonon, Európa-szerte és a világtengerek víztükrén pompázó hajócsodák legtöbbje óriási gyárakban készül, hiszen ebben a szektorban elképesztően nagy az innovációs igény és a K+F tevékenység, aminek költségei nagyon magasra rúghatnak.

A hajósport szerelmeseinek ez alapvetően jó hír, hiszen az ilyen típusú vállalatok esetében releváns pénzügyi tranzakció lehet egy kötvénykibocsátás vagy a tőzsdére lépés (netán friss IPO kibocsátása), mint forrásszerzési alternatíva.

A kifejezetten vitorláshajók iránt érdeklődő befektetőknek azonban némileg csalódást okozhat a piaci monitoring, hiszen leginkább motoroshajó gyártását végző vállalatok papírjaira bukkanhatnak.

Alapvetően egy hajógyár esetében is három lehetőségünk van befektetővé válni és részesülni a vállalati profitból, attól függően, hogy milyen mértékű hozamra vágyunk és milyen mértékű kockázatot vagyunk képesek felelősségteljesen vállalni.

  • Kötvénybefektetőként kamatokért – mintegy finanszírozva a hajógyárakat.
  • Részvénybefektetőként árfolyam és devizaárfolyamnyereséget remélve, ahol tulajdonosokká is válhatunk a vállalatokban.
  • Befektetési alapokat vásárolva, amelyek tartanak a portfólióban hajógyárakat vagy vízisport eszközöket. A szektor komolyságát jól mutatja, hogy olyan nevekkel is találkozhatunk az intézményi befektetők között, mint a Vanguard, Blackrock vagy éppen a State Street.
Equilor Wealth Office ügyfeleink számára mindhárom megoldás könnyedén elérhető, sőt az EWO Concierge szolgáltatás igénybevételével akár kedvenc hajótípusát is felkutatjuk, és segítünk a megvásárlás vagy chartering ügyintézés során. De örömmel megszervezünk egy egzotikus vitorlás- vagy yacht körutazást is, akár programajánlóval és transzfer ügyintézéssel.

4 hajógyártó vállalat, amire érdemes odafigyelni

Brusnwick: 19.000 főt foglalkoztató amerikai hajógyártó vállalat, melynek székhelye Mettawa-ban (Illinois) található és olyan brandeket tudhat magáénak, mint a Mercury, Bayliner, Crestliner, Lowe Boats vagy éppen a Quicksilver.

Mastercraft Boat Holdings: Az 1968-ban életre hívott márka első hajója egy farm istállójában készült el Marylandben (Tennesse). Ekkor még senki sem gondolta volna, hogy a márka később világhírűvé válik és kulcsfontosságú szerepet fog játszani a wakeboard forradalmasításában. A Mastercraft volt ugyanis az első márka, ami integrált deszkatartó megoldást kínált a motorcsónakon a wakeboard szerelmeseinek.

MarineMax: a világ legnagyobb szabadidős hajókereskedője, amely 125 telephellyel, 78 márkakereskedéssel és 58 saját kikötővel rendelkezik világszerte. A vállalatnak számos érdekeltsége van vitorlás-, horgász- és luxushajókhoz köthető kiszolgáló cégekben is.

MalibuBoats: A hat barát által 1982-ben alapított vállalat 700+ főt foglalkoztat világszerte és három különböző gyárban készítenek motorcsónakokat. A Malibu az aktív vízisportot kedvelők egyik kedvenc márkája, hiszen a nevéhez köthető az ún. Surf Gate innováció, aminek köszönhetően a Wakeboard deszkán semmihez sem fogható élményt lehet elérni, anélkül, hogy azt kötéllel húzná a motorcsónak.

4 tipp, mielőtt befektet az iparágban

  • ne a legszimpatikusabb hajógyárra fókuszáljunk, hanem a megtérülésre és a kockázat/hozam arányra
  • számoljunk az árfolyamkockázat mellett a devizaárfolyam kockázatával is (a hajógyárak értékpapírja jellemzően dollárban denomináltak)
  • érdemes lehet a teljes beszállítói láncot megvizsgálni és az iparágon belül több vállalat papírjába is befektetni 
  • a hatékony portfólió kialakítás érdekében, a portfóliónk maximum 5-6 százalékát fektessük egy papírba

Hajógyár vs. portfólió menedzser – mit mond a szakértő?

A hajókat gyártó vállalatok kapcsán feltettük a fenti kérdést Szekeres Bencének is, aki az Equilor Wealth Office részvényelemzőjeként és portfóliókezelőjeként így látja a szektorban rejlő lehetőségeket és kockázatokat:

„A pandémiás időszak alatt rekord mértékben nőttek a vállalatoknak a bevételei, hiszen a korlátozás a vízi sportokra, illetve a hajózásra nem terjedt ki. A kereskedők készletei lecsökkentek és hiánycikké váltak a hajók.

A pandémiát követő időszakban, az infláció elszállása a kamatok drasztikus emelkedésével járt. Ez a közgazdaság szabályaival megegyezően azt jelentette, hogy a hitelből finanszírozott tárgyak törlesztői megemelkedtek, így egyre kevesebben vásároltak nem a mindennapi élethez kulcsfontosságú termékeket.

Azonban újra szárnyra kaphat a diszkrecionális termékek fogyasztása, miután az infláció elkezdett apadni és már az elemzők kamatcsökkentést áraznak jövőre. Ahogy a globális gazdaság ismét elkezd bővülni, úgy az emberek egyre inkább költenek olyan termékekre, mint a hajózás.

Véleményem szerint főleg az amerikai hajógyártó vállalatok, mint a Malibu Boats vagy a MasterCraft Boat Holdings nyújthat kiemelkedő teljesítményt a portfóliónk számára. Ezeknek a cégeknek az értékeltsége historikusan nézve is olcsó, illetve a negyedéves jelentésekben szereplő eredmények is jók lettek.

Az elemzők szintén optimisták az iparággal kapcsolatosan, hiszen a MalibuBoats célárfolyama közel 20 százalékkal van magasabban a jelenlegi szintnél, míg a Mastercraft Boat Holdings vállalatot az egyik elemzőház a napokban minősítette fel és több, mint 20 százalékos felértékelődést vár.

Összegezve, a szabadidős tevékenységek mindig is fontosak volt a fogyasztóknak és ez Amerikában még inkább igaz, ahol a diszkrecionális fogyasztás talán a legmagasabb. A kamatok csökkenésével, tovább bővülhet a kereslet a hajók iránt, ami az árfolyamokban köszönhet vissza.”

Konklúzió

Összeségében a hajógyárak esetében is hasonló a végkövetkeztetés, mint a Harley Davidson esetében volt – amit egy korábbi cikk keretein belül mutattunk be a rajongóknak. Szabad a befektetéseknél is figyelembe venni a hobbinkat és a személyiségünket, de a józan észt és a szakmai követelményeket (pld. diverzifikáció) nem írhatja felül az, amit a szívünk sugall.