Milyen recesszió?

A recessziós félelmek spórolásra és óvatosabb vásárlásra ösztönzik a társadalom nagy részét, azonban a vagyonosabb társadalmi réteg költekezése más képet fest a jelenlegi helyzetről, amiből a befektetők is profitálhatnak. A legtöbb felmérés a globális vagyon nagymértékű emelkedését várja a következő években, főleg Kínában és Indiában, tehát azok a cégek, amelyek a feltörekvő piacokon értékesítik termékeiket a vagyonosabb rétegeknek, azok szép jövő előtt állnak. A vagyongyarapodás egyik érdekes mércéje a luxusautó vásárlásoknak a megfigyelése és elemzése.

Az amerikai Cox Automotive felmérése szerint az értékesített új autók átlagos ára 49.507 dollár volt tavaly decemberben, ami egy 5 százalékos drágulást jelent 2021-hez képest. Érdekes, hiszen a kamatok emelkedtek, ami a havi törlesztőket is az egekbe lőtte. Míg 2021-ben 618 dollár volt egy új auto havi törlesztője, addig tavaly ez egészen 700 dollárig emelkedett, ami egy több, mint 13 százalékos emelkedésnek felel meg.  Az emelkedő kamatok hatására a várakozások szerint 2011 óta a legrosszabb évet tudhatják maguk mögött az autogyártók, 8-9 százalékos értékesítésbeni visszaeséssel. Míg 2021-ben az áremelkedés főleg az ellátásiláncok szűkkeresztemetszetének és az alacsony készleteknek volt köszönhető, addig tavaly már ezeknek kisebb hatást tulajdoníthatunk, hiszen a szállítási költségek csökkentek, illetve a chip hiány is javúlni látszódott, azonban egyes autógyártók szerint még idén is szűkös maradhat a félvezető piac. Tavaly egyre inkább azt lehetett látni, hogy az áremelkedés az egyre több luxusautó és nagyobb értékű gépjármű vásárlásaok miatt emelkedett. A számok jól mutatják, hogy a teljes értékesítés 18,2 százaléka luxusautó értékesítés volt, ami rekordnak számít, hiszen 2019-ben még csak 16 százalék körül volt ez az arány.

Ugyan itt a luxusautók főleg a premium kategóriás autókat jelenti (BMW, Mercedes,stb), egyre több adat mutat arra is, hogy az olyan márkák, mint a Ferrari, Lamborghini, illetve a többi presztízs márka gyártó is rekord eladásokat tud produkálni. A Lamborghini, ami a Volkswagen csoport tagja, 2022-ben 10 százalékkal több autót adott el, mint 2021-ben, ami igen szép teljesítmény, ha azt nézzük, hogy az átlagos értékesítés 260.000 euró. Az olasz bikán kívül a Bentley, illetve a Rolls-Royce is rekord értékesítésekről számolt be, ami idén is kitarthat, hiszen a globális vagyongyrapodás tovább folytatódik. A kisfiúk kedvenc piros sportautója, a Ferrari, szintén remek teljesítményt tudott produkálni, valamint a várólista akár két év is lehet, tehát nem elég vagyonosnak lenni, mivel a kereslet az autók iránt nagyon nagy. Az egyik mutatója a vagyongyarapodásnak a várólisták megtekintése. Míg a Ferrarinál körülbelül két év a várólista, aki Lamborghinit szeretne venni annak is legalább 19 hónapot kell várnia. Ugyan a virus időszak alatt a hagyományos autókra sem volt ritka a több, mint egyéves várakozás, azonban a két éves várakozási idő az mutatja, hogy nagy a megrendelési állományuk a gyártóknak.

A Credit Suisse szerint 2024-re 100 ezer dollár lesz a vagyona egy átlagembernek, ami természetesen sokak számára hihetetlen, de ebben a számolásban a legnagyobb vagyonosak is szerepelnek. További érdekesség, hogy a milliomosok száma, vagyis azoknak az emebreknek a száma, akiknek van legalább egymillió dollár vagyona, 40 százalékkal nőhet 2021-től 2026-ig. Azonban itt a régiók bontása további érdekességeket rejt, hiszen míg globálisan 40 százalékkal bővül a milliomosok klubja, addig Kínában, Indiában és Latin-amerikában megduplázódhat a milliomosok száma 2026-ig.

Ez persze jó hír a luxustermék gyártóknak, de főleg a luxusautó gyártóknak. A Ferrari értékesítési számai folyamatosan rekordot döntenek, hiszen a harmadik negyedévben is 16 százalékkal bővült a szállítások száma és a teljes évre is bőven kétszámjegyű lesz a növekedés, hiszen a cég vagyonosabb ügyfeleit nem sújtja jelentősen a jelenlegi inflációs probléma. Ami azonban még érdekesebb, hogy a cég értékesítései Kínába kis híján megduplázódtak és ez a növekedés valószínűleg idén is folytatódni fog, miután a Covid-19 nyitás további költekezésre ösztönözheti a fogyasztókat. Nem csak a Ferrarinak fontos piaca Kína, de a Bentley, illetve Lamborghini számára is, hiszen eladások tekintetében a második legnagyobb piaca mindkét autógyártónak.

Tehát összefoglalva, a sportautó értékesítésekből remekül körvonalazódik, hogy az elkövetkezendő években egyre több vagyonos ember lesz és ezeknek a fogyasztóknak az étvágya szinte kielégíthetetlen a luxus termékek iránt, így a luxusautókat gyártó vállalatok befektetés szempontjából is remekül teljesíthetnek, annak ellenére, hogy általában recessziós környezetben az autógyártók értékesítései vissza szoktak esni.

Jelen blogbejegyzés a szerző magánvéleményét tükrözi, amely nem feltétlenül egyezik az Equilor Alapkezelő hivatalos álláspontjával.

A jelen oldalon megjelenő írások nem valósítanak meg a 2007. évi CXXXVIII törvény (Bszt.) 4. § (2). bek 8. pontja szerinti befektetési elemzést és a 9. pont szerinti befektetési tanácsadást.

A cikk előszőr a Forbes-on jelent meg.