Hollywoodi mozifilm, mint befektetés

„Blockbuster” – Hollywood misztikus kifejezése, ami mozirajongók tízmillióit hozza lázba világszerte. Ráadásul egy sikeres blockbuster nemcsak a filmszínházak kasszáit képes felrobbantani, hanem kapcsolódó iparágak és szolgáltatások tucatjai előtt is megnyithatja a profitlehetőséget.

2023 júliusa minden bizonnyal a mozirajongók egyik kedvenc hónapja lesz, ugyanis egyszerre 4 kasszasiker is érkezett a filmszínházakba. Jelenleg a fél világ Barbie-ról, Kenről, J. Robert Oppenheimerről, Ethan Huntról és Indiana Jonesról beszél. Téma ez irodák ebédlőjében, a hipermarketek polcai előtti pletykáknál és a kávéházakban is.

Mit mutatnak az eddigi számok?

  • A Barbie 155 millió dolláros kasszasiker rekorddal kezdett az USA piacon, amivel bekerül a rekordok könyvébe
  • Az Oppenheimer 80,5 millió dolláros bevétellel szintén kasszasiker
  • A „Barbenheimer” jelenség pedig minden idők 4. legnagyobb kasszahétvégéjét produkálta
  • Magyarországon is az első hétvégén több mint 200 ezren váltottak jegyet a filmekre, közel 450 millió Ft bevételt produkálva ezzel a moziknak

Blockbuster: a bombáktól a kasszasikerig

A Blockbuster kifejezést eredetileg a II. Világháborúban bevetett olyan bombákra használták, amelyek hatékonyságukat tekintve komplett háztömbök megsemmisítésére voltak képesek. Hollywood is ekkor honosította meg szlengként, a Bombardier nevű háborús film reklámszlogenjeként.

Profitlehetőség, a filmvásznon túl

A blockbusterek által generált profit azonban jóval túlmutat a rövidtávú jegyeladásokon. A Barbie film például jó eséllyel megnövelheti a klasszikus, közkedvelt játékbabák iránti jövőbeli igényt, legyen szó nosztalgiáról vagy az új generációról, aki könnyedén felfedezheti magának újra a szülei és nagyszülei hobbiját. Nem beszélve a hivatalosan megvásárolható rajongói tárgyak után kapott jogdíjakról.

Befektetés hollywoodi kasszasikerekbe, de hogyan?

Magánbefektetőként konkrétan a filmek mögötti projektbe lehetetlen vállalkozásnak tűnik befektetni és az is, ha egyszer mégis adódna ilyen, vagy ehhez hasonló lehetőség (például közösségi finanszírozáson keresztül), akkor az jó eséllyel egyedi, kirívó eset lesz és a szabályozás hiánya miatt extra kockázatokat rejtene.

Sokkal inkább érdemes szemügyre venni azoknak a vállalatoknak a részvényeit, akik valamilyen formában érdekeltek a film sikereiben.

Mozi, mint befektetés – így látja a portfólió menedzser

A téma kapcsán Szekeres Bencét, az Equilor Wealth Office elemzőjét és portfólió menedzserét kérdeztük, a filmiparban rejlő befektetési lehetőségekről.

„A Barbie kiemelkedően sikeres nyitóhétvégéje után a játékgyártó Mattelés a filmet jegyző Warner Bros. Discovery filmstúdió árfolyama is pozitívan kezdte a hetet, a befektetők jól láthatóan azonnal rezonáltak a történtekre.”

„A Comcast Corporation tulajdonolja a Universal Pictures vállalatot, ami az Oppenheimer filmet készítette. Az anyavállalat esetében egy stabil cégről beszélhetünk, ami jelenleg jelentős diszkonttal kereskedik az év végi eredményvárakozásokat figyelembevéve. Az elemzői várakozások alapján, 2024-ben több, mint 10 százalékos eredménybővülés várható, míg a működési eredménnyel számolt megtérülés 13 százalék körül alakulhat. Ez jobb, mint a Walt Disney 10 százalék körüli teljesítménye, viszont elmarad a Warner Bros. Discovery eredményétől. Mind cash flow alapon, mind pedig értékeltség alapon a Comcast teljesít a legjobban, amit tovább erősít a közel 3 százalékos osztalékhozam is. A többi vállalat (Disney 0,03%-os osztalékhozammal bír) nem fizet osztalékot idén.”

„A cégek pénzügyi és értékelési helyzetét tekintve is jelenleg a Comcast vállalat teljesít a legjobban. Azonban érdemes egy másik irányból is megvizsgálni a cégeket. 2023-ban eddig a Super Mario termelte a legtöbb bevételt a készítőknek, hiszen globálisan 1,3 milliárd dollár értékben adtak el jegyeket a filmre. Második helyen jelenleg a Galaxis Őrzői (3. rész) van 843 millió dollárnyi bevétellel, majd ezt követi a Fast&Furious (Fast X), ami kicsivel több, mint 700 millió dollárt kaszált. Az első három helyezetből kettőt a Universal Studios készített, vagyis összesen közel kétmilliárd dollárt termelt a cégnek ez a két film idén, ami a 120 milliárd dollár körüli bevétel 1,6 százalékát jelenti.”

EQUILOR Wealth Office ügyfeleink számára bármelyik befektetési megoldáshoz örömmel nyújtunk támogatást, de exkluzív EWO Concierge szolgáltatásunk keretein belül, akár egy hollywoodi látogatással egybekötött filmpremiert is megszervezzünk Önnek Private Jet bérléssel, szállással és helyi gasztronómiai kalandokkal.

„A Paramount Pictures anyavállalata a Paramount Global, ami a Mission Impossible legújabb részét készítette szintén egy érdekes vállalatnak bizonyul. A Mission Impossible új filmje szintén jól teljesített bevétel szempontjából, hiszen globálisan közel 400 millió dollárt csengettek ki a mozirajongók. A vállalat fundamentális képe azonban kevésbé vonzó. Értékeltsége EPS alapon drága, míg a profittermelő képessége alacsony.”

„A filmkészítő vállalatokon kívül érdemes megvizsgálni a Mattel játékgyártó vállalatot is. A grafikon egyre jobban néz ki, de a fundamentumok itt is érdekesek.  A vállalat értékeltsége kedvező EPS alapon az elmúlt évek átlagához képest, valamint szép növekedést várnak az elemzők az üzemi eredményben is. Az év második felében az elemzők mind a bevételben, mind pedig az eredményességben javulást várnak, hiszen a termékeik továbbra is kelendőek, illetve a Disney Princess licenszét is meg tudta hosszabbítani a vállalat.  A cég erős mérlege további ajtókat nyithat meg új partnerekhez, illetve akár a felvásárlások irányába terelheti a céget. Az elemzők kifejezetten optimisták a cég részvényeivel kapcsolatosan, hiszen 10 százalék körüli felértékelődést várnak.”

Konklúzió

Mozifilm- vagy Barbie rajongó befektetőként tehát lehet keresnivalónk a filmek mögött álló vállalatok részvényei között. Több említésre méltó, jó fundamentális alapokkal és erős jövőképpel rendelkező vállalat neve is felmerülhet portfólió elemként.

A Harley Davidson, mint befektetés és Vitorláshajó, mint befektetés cikkekhez hasonlóan azonban a Blockbusterek esetén is szeretnénk hangsúlyozni, hogy a filmek és Barbie babák iránti emocionális tényezőknek sohasem szabad felülírniuk a szakmai érveket és a józan ész diktálta elveket. Ez hatványozottan igaz a befektetési portfólió elemeinek súlyozására, amit nem a hobbink szerint, hanem a kockázati preferenciák szerint kell mérlegelni, egyedileg.